De voordelen en nadelen van dropshipping op een rij

voordelen en nadelen dropshipping

Share This Post

Het klinkt voor veel beginnende ondernemers interessant om een webshop te beginnen. Je hebt natuurlijk heel veel vrijheid en je kunt daarnaast je eigen uren indelen. Heb je eenmaal een product gevonden wat je wilt gaan verkopen dan kom je bij de vraag hoe je het allemaal wilt gaan financieren. Wat is dropshipping? Met dropshipping hoeft je geen grote investeringen te doen om het assortiment van je webshop uit te kunnen breiden of een webshop te starten. Met dropshipping heb je namelijk geen eigen voorraad, want je maakt in samenwerking met leveranciers gebruik van andermans voorraad. Verkoop je een product op je webshop dan verdien je al geld. De leverancier krijgt melding van de verkoop en stuurt vervolgens het product op naar de klant. 

De voordelen van dropshipping

Dropshipping heeft vele voordelen als je een online ondernemer bent. Zo zijn er geen grote investeringen nodig om te doen. Je hebt namelijk niet te maken met grote voorraden in je webshop en de basis van dropshipping is heel makkelijk en laagdrempelig te begrijpen. Met dropshipping kun je gelijk beginnen met verkopen zonder producten op voorraad te hebben. Als een eigenaar van een webshop wil je je bezighouden met je webshop, producten en je klanten. En dat is niet met het inpakken en verzenden van je producten. Een goede leverancier doet ook de verzending van je producten wat je veel vrijheid geeft en veel tijd bespaart. Met dropshipping kun je ook aan marktonderzoek doen. Merk je dat een bepaald product heel goed begint te verkopen dan kun je de verkoop uitbreiden en op grotere schaal gaan doen. Om een winstgevend product te vinden kun je gebruik maken van de product research tool op e-pickr.com.

De nadelen van dropshipping

De bestellingen van je producten worden afgehandeld door de dropshipping leverancier. Je hebt maar heel weinig invloed hoe de verzending en de bestelling gebeurt. Wil je een kortingsvoucher of een flyer meesturen met je product dan moet een leverancier dat wel willen doen. Daarnaast kost een geschikte leverancier vinden veel tijd. Je moet in het onderzoeken van een leverancier tijd investeren en zelfs langs meerdere leveranciers gaan om de juiste te vinden. Met een dropshipping ben je ook afhankelijk van de leverancier. Wil de leverancier dat bijvoorbeeld bestelling vóór 14.00 worden aangeleverd om de volgende dag verstuurd te worden dan kan je daar weinig aan doen. Zodoende heb je niet alle controle hoe de bestelling precies worden afgehandeld. Ook kunnen leveranciers het besluit maken om te stoppen met hun bedrijf. Dat maakt het moeilijk om op iemand te bouwen, met name als het om echt geld gaat. Kies een goede leverancier die gezond is en te vertrouwen is.

Een aantal kenmerken van een goede leverancier

Een goede dropshipping leverancier heeft altijd een grote voorraad om uit te bestellen. Is het zo dat een product uitverkocht is dan is dat natuurlijk vervelend voor de klant. Daarom is het verstandig om met leveranciers te werken met grote voorraden. Daarnaast heeft een goede leverancier productteksten en productafbeeldingen beschikbaar. Dat scheelt je al een hoop werk. Zeker omdat je geen voorraad hebt van producten is het handig als een dropshipping leverancier productteksten en productafbeelding kan aanleveren.

More To Explore

Marketing

Een moderne touch in visuele presentatie

In de wereld van vandaag is visuele presentatie alles. Of je nu een bedrijf runt, een evenement organiseert of gewoon je huis decoreert, de manier