De moderne werkplek is geëvolueerd dankzij de vooruitgang in hardware en software oplossingen. Virtuele toepassingen, ondersteund door cloud omgevingen, stellen werknemers in staat om van overal te werken. Daarom hebben bedrijven communicatiemiddelen nodig om activiteiten die op verschillende plaatsen gebeuren te coördineren.
Vaste lijnen en andere conventionele telefonie-oplossingen zijn echter te stationair en omslachtig om aan zo’n vraag te kunnen voldoen. Dus, wat zijn de beste opties? Wel, VoIP (Voice over Internet Protocol) kan je bedrijf helpen de manier waarop je via de telefoon communiceert te verbeteren.
VoIP oplossingen zijn gemakkelijk te implementeren, ook voor zakelijke vaste telefonie, en ze zijn betaalbaarder. Je organisatie kan VoIP ook over verouderde hardware leggen om de kwaliteit van je bedrijfstelefoonoplossingen te verbeteren en wat mobiliteit toe te voegen.
De voordelen blijven maar binnenrollen als je de voordelen van VoIP bekijkt. Laten we eens kijken naar de top 10 redenen waarom je zou moeten overwegen over te schakelen op VoIP om deze wereld van gemak te ervaren.
Zakelijk gemak
VoIP oplossingen embedden over cloud-gebaseerde digitale signalen. Dit betekent dat je telefoongesprekken kunt voeren op elk toestel dat verbinding maakt met het internet.
Dit betekent dat elke mobiele telefoon, PC, of toestellen als een verlengstuk van je bedrijfslijn kunnen fungeren, mits je de bijbehorende VoIP toepassing kunt installeren. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je klanten je bereiken op je niet-zakelijke nummer.
Mobiliteit
Met VoIP oplossingen ben je vrij om het kantoor te verlaten om prospects te zoeken zonder je zorgen te maken over het missen van belangrijke telefoongesprekken en andere stukken communicatie.
Zeker, je kunt gesprekken van vaste lijnen naar je mobiele telefoon doorschakelen voor hetzelfde effect. Maar, dat is altijd zo’n gedoe. VoIP apps maken een einde aan zo’n ongemak door van je mobiele telefoon een extensie van je bedrijfsnummer te maken.
Schaalbaarheid
Je kunt het aantal gebruikers relatief gemakkelijk aanpassen aan de veranderende omvang van je bedrijf. VoIP oplossingen kunnen je ook in staat stellen je telefoondiensten aan te passen aan de stijgende of dalende vraag van je klanten.
Lagere onderhoudskosten
VoIP lijnen worden op routers en servers aangesloten via standaard RJ-45 aansluitingen. Je hoeft dus geen bestaande verbindingen te ontwortelen om VoIP capaciteiten op je huidige netwerksysteem in te bouwen.
Dit betekent dat je binnen korte tijd VoIP diensten operationeel kunt hebben. Het vermindert ook de bijbehorende onderhoudskosten. Je eigen IT personeel heeft ook geen extra hulpmiddelen nodig om het VoIP netwerk te beheren en te bewaken.
Een breder aanbod van zakelijke telefoondiensten
Leveranciers van VoIP oplossingen bekommeren zich meer om je zakelijke telefoonbehoeften dan alleen de stemkwaliteit. Ze bieden diensten die je manier van zaken doen verbeteren. Deze diensten omvatten:
– Op maat gemaakte voicemail
– Oproepen doorschakelen en wachten
– Synchroniseren van online roosters en kalenders
– Gesprekken opnemen
– Vast nummer op mobiel
– En, nog veel meer!
Zulke hulpmiddelen maken het gemakkelijker om met klanten te spreken, potentiële leads na te jagen en de communicatie binnen het bedrijf te verbeteren. Je kunt dergelijke diensten krijgen tegen een redelijker prijs dan die van vaste lijnen.
Verbeterde beveiliging
Veel bedrijven zijn niet bereid te vertrouwen op IoT technologieën vanwege het wijdverbreide aantal cyberaanvallen. Het zou echter een vergissing zijn VoIP oplossingen over één kam te scheren met zulke technologieën.
VoIP oplossingen zijn voorzien van versleuteling, waardoor ze nog veiliger zijn dan conventionele bedrijfstelefonie technologieën.
Effectieve back-ups en voortdurende toegang
Omdat VoIP een cloud-gebaseerde dienst is, hoef je je geen zorgen meer te maken over het verlies van voicemailberichten sms’jes en andere bereikte mededelingen als je telefoon of laptop crasht.
Je bedrijfsnummer zal ook 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar zijn voor klanten, tenzij je ervoor kiest het uit te schakelen. Dit zorgt ervoor dat je bezig kunt blijven met het verlenen van de diensten of inzichten die je klanten nodig hebben, ook als je onderweg bent.
Autonomie over gespreksinstellingen
Het veranderen van doorschakelingen, voicemail, en andere instellingen op vaste lijnen en andere conventionele telefoonopstellingen kan uiterst frustrerend zijn. Om de ellende nog groter te maken, moet je die wijzigingen vanuit je kantoor aanbrengen, want onderweg is dat niet praktisch mogelijk.
VoIP oplossingen voegen veel flexibiliteit en autonomie toe over hoe je dergelijke taken kunt aanpakken. En het beste van alles is dat je dat ook onderweg kunt doen, mits je een mobiel toestel hebt dat een bijbehorende app heeft.
Betaalbaarder dan conventionele telefoons
Een voorzichtige kosten-baten analyse is de beste manier om te bepalen of een nieuw stuk technologie de prijs waard is die je ervoor moet betalen. En het is je misschien opgevallen dat upgrades van IT apparatuur en software een hoge prijs kunnen hebben.
Hoewel de prijsmodellen variëren met je keuze van een dienstverlener, kun je toch 40 tot 80 procent minder betalen in vergelijking met conventionele zakelijke telefoonoplossingen.
Samengevat
Je bedrijf heeft er veel bij te winnen als het zich aanpast aan de nieuwste trends in IT. Zoals je ziet, kunnen VoIP oplossingen dezelfde voordelen brengen voor je spraakcommunicatie. Het is niet alleen een kwestie van beter telefoneren, maar ook van het uitbreiden van de mogelijkheden van je communicatie opties.