Wie een website bouwt zou ook in de eerste fase rekening moeten houden met zoekmachine optimalisatie. Helaas doen niet veel ondernemers of webdesigners dit. En dat is ontzettend zonde. Want als je een website bouwt wil je niet over een paar maanden of een jaar de hele structuur van je website omgooien omdat het op SEO gebied niet klopt. En dit komt redelijk vaak voor en dat is zonde. Ook hebben webdesigners vrijwel nooit verstand van SEO dus het is goed als JIJ dat wel hebt. Lees snel onze blog en doe kennis op.
Zo optimaliseer je jouw website
Webdesign/ development en SEO zijn eigenlijk een verlengstuk van elkaar. Vaak wordt er bij het ontwerpen van een website weinig aandacht besteedt aan de zoektermen die gebruikt worden in het menu of de indeling van de footer en de URL-structuur. Deze onderdelen vallen binnen de architectuur van je website, het kan als de fundering van het huis (website) gezien worden. Wanneer de URL-structuur niet consistent is en vol zit met tekens en parameters gaat er iets fout. De meeste bedrijven komen hier pas achter na het uitvoeren van een technische SEO analyse. Voorkom deze fouten door eerst de menu en URL-structuur uit te schrijven.
Wanneer je helder hebt welke categorieën je op de website wil, is het tijd voor een zoekwoordenonderzoek. Kies de zoekwoorden met een hoog zoekvolume uit en gebruik deze om de categorie aan te duiden. Ook kan je gelijk inspiratie opdoen voor content op de categoriepagina’s.
Bij het schrijven van content is het belangrijk dat er interne links verwerkt worden in de content. Interne links zijn niet alleen goed voor bezoekers die geïnformeerd worden over een dieperliggend onderwerp maar ook goed voor crawlers die de website afgaan. Wanneer een crawler een interne link tegenkomt zullen ze deze link openen waardoor ze naar dieperliggende categorieën gaan die misschien niet in het menu staan. Pagina’s waarna geen interne link gaat worden ook wel orphan pages genoemd. Je wil voorkomen dat er orphan pages op de website staat.
Verder is het essentieel om het robots.txt bestand bij te werken en pagina’s die niet geïndexeerd hoeven te worden een disallow regel mee te geven. Je wil immers niet dat jouw website een crawl probleem krijgt dus bijvoorbeeld dat filter pagina’s worden geïndexeerd.
Ten slotte, is het in de beginfase van de website belangrijk om te letten op het design. Staat er op elke pagina een <h1>? Wordt er geen gebruik gemaakt van meerdere <h1>-attributen op één pagina? Worden header tags enkel gebruikt voor de opmaak van content in plaats van het design?
Houdt de 3 pijlers van SEO in gedachte
Omdat SEO uit meerdere onderdelen bestaat is het goed om te weten welke optimalisaties je kan doorvoeren bij een nieuwe website en welke optimalisaties later komen. SEO is een ongoing process. Zodra de basis van je website goed is, kan je beginnen met het optimaliseren. Hierbij kan je kijken naar landingspagina’s die het goed doen en die het niet goed doen. Hoe komt dat? Welke zoekwoorden gebruik ik? En is de pagina wel goed ingericht? Bij het optimaliseren dien je constant rekening te houden met de 3 pijlers. Linkbuilding is hier ook een onderdeel van. Regelmatig backlinks verzamelen naar jouw website en de posities bij houden valt hier ook onder.